fredag 18 maj 2012

Det kejserliga imperiets servettbrytning

För inte så länge sedan visade jag denna servettbrytning.Men jag tyckte att det blev litet väl "råddigt", jag använde mig av servetter i alla möjliga olika färger och storlekar.
Till slut knäckte jag koden, servetterna bör vara 100x100 centimeter (Helst ännu större.) Alternativt att man använder sig av linnehanddukar och viker dem i tre delar i stället för fyra. Jag har här gjort det senare. Först gjorde jag alla brytningarna och tog EN bild, sedan delade jag upp den på TVÅ för tydlighetens skull.
Det kejserliga imperiets servettbrytning
Vik servetten i tre delar. Vänd den öppna delen från dig.
Vik den vänstra delens servetthalva nedåt, mot dig.
Vik den högra delens servetthalva nedåt, mot dig.
Dra upp servettens mittersta del rakt upp. En tydlig triangel visar sig då (svårt att beskriva, men det är tydligt då man väl är "där")
Vik triangeln över högra sidan.
Vik upp den vänstra sidans nedersta lösa flik mot den övre triangelkanten. På så sätt bildas en stor triangel på vänstra sidan.
Eller tå mindre trianglar med en gemensam sida om man så vill.
Håll ett pekfinger mot triangelns mitt (i nivå med dess spets men i triangelns bottensida) och rulla det nedersta triangel triangelhörnet utåt.
Gör likadant med den övre delen av triangeln.
Vik över mittenpartiet över dessa medan du fokuserar på andra sidan.
Gör likadant på andra sidan. 
Visst är den fin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar