lördag 28 april 2012


Fredagkväll... Anders och jag hade nog hoppats på att få äta litet själva. Där kammade vi noll. Arvid och Sigrid åt visserligen före oss, men att titta på TV, sova eller någon annan av föräldrarnas spännande förslag torpederades och sänktes i sank, ett efter ett. Här skulle umgås. Nåja.
Chevreost på en salladsbädd
2 skivor chevreost per person
sallad
timjan och honung
Sätt ugnen på 200 grader C. Lägg in ostskivorna på ugnspapper in i ugnen. Efter 7 minuter tas de ut ur ugnen. Placera osten på en salladsbädd. Ringla honung över och toppa med timjan.
Linguine med blåmusslor
2 nät blåmusslor
4 dl torrt vitt vin
2 msk olivolja
1 hel vitlök, finhackas (en stor utan klyftor)
2 charlottenlökar, finhackas
2 pkt saffran
3 dl vispgrädde
salt, cayenne och vitpeppar
1 tsk torkad persilja
1 knippa finklippt färsk persilja
500 g linguine
Borsta musselskalen ordentligt under rinnande kallt vatten. Om de inte sluter sig, knacka dem lätt mot bordet. Släng dem som inte sluter sig. Tag bort skägget och lägg i en gryta med vita vinet. Lägg på locket och ånga musslorna under stark värme i 5-7 minuter, tills de öppnar sig. Släng de musslor som inte har öppnat sig. Sila och spara vätskan. Lägg musslorna åt sidan. Fräs lök och saffran i olivoljan. Tillsätt vätskan från musselkoket och grädden samt cayennepeppar och den torkade persiljan. Koka ner såsen tills hälten är kvar. Tillsätt musslor och den färska persiljan. Koka linguinin enligt paketet och vänd ner försiktigt med musslorna.
Till detta drack vi ett vitt vin på Garganega från Soave i norra Italien. Som jag hade smygit med flaskan sedan jag köpte den tidigare i veckan. Jag visste att Anders skulle hämta 11 viner som han hade köpt från beställningssortimentet under veckan. Lägga flaskan i vinskåpet utan att han skulle hitta den vore osannolikt. Och jag ville att han inte skulle kunna gissa rätt i en blindprovning på grund av kunskap om att vi hade Soave hemma (och att jag köpt den under veckan). Ändå prickade han ganska snart rätt..Mer om det imorgon.


1 kommentar:

  1. gott.
    Jag har tyvärr flyttat min blogg.
    Hoppas att du kan följa med.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera