måndag 9 april 2012

Fem olika påskdukningar

Påskdekoratinerna i form av fjäderprydda koner, gjorde vi ifjol i allsköns färger. Gult och lila är Sigrids favoritfärger så hon fick sitt lystmäte stillat med detta.Med påskliljor och kvistar av äppelträd i jardinjären, behövs det inte så mycket mer på det i grönt dukade bordet.Servettbrytningen, kronan, har jag brytit tidigare.Det gäller att inte dra ut på fotograferingen i det oändliga, familjens yngre medlemmar är hungriga...Gult och grönt är en vacker kombination.Servettbrytningen är påskkärringen eller babuschka, som jag lade in i fredags. De fjäderförsedda konerna gjorde vi förra året.Visst får det gärna vara litet överdrivet mellan varven vid högtider? Jag hade smugit mig ner före de övriga för att hinna koka ägg, kyla ned dem något, trä dem i "västar" och lägga dem i varmvatten så att västarna skulle dra ihop sig till lagom storlek. På tallrikarna hade jag lagt godisfyllda ägg (Arvid och Sigrid fick sina till hälften fyllda med lego, något som deras pappa kanske också skulle ha velat ha). Frukostbordet var överbelamrat med godisägg, ...både med och utan innehåll...Äppelkvistarna med miniägg fick dela plats med godisägg i olika storlekar och material och ...De pigga kvarblivna "kappförsedda" frukostäggen, fick agera blickfång bland äggparaden!Med en gul damast duk och gula och vita servetter och påskbordet är klart!
Servettbrytningen "Flamenco" som vi visat tidigare har här vikts med servetter i gult och vitt- helt plötsligt har en hetsig dans förändrats till ett ägg!
Denna påskdukning har jag nyligen skrivit om, men den passar även in i ett potpurri av påskdukningar.Egentligen är det en konfektskål, men jag kan nog tycka att skira vårblommor (eller blommor överhuvudtaget) passar bra in i skålen.

2 kommentarer:

  1. Härligt frukostbord, så kul med påskägg med innehåll till alla - lego eller inte:)
    Inte en endaste påskdukning i vårt kök, det har vi helt överlåtit till andra denna påsken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå det är inte fy skam om andra fixar heller!!!

      //Lena

      Radera