lördag 24 mars 2012

Årets första altanvin

Tänk att man blir lika positivt överraskad varje år. Visst minns man hur det var förra året. Men hur starkt det känns blir en ny överraskning varje år. Ja, jag tänker på när våren kommer med sin värme och sina ljusare kvällar. Fredagskvällen bjöd på värme och sol. Vi bara satt på altanen och njöt. Middagen skötte sig själv i ugnen och Arvid och Sigrid körde med sina sparkcyklar på altanen. Lena och jag passade på att sippa på middgsvinet, det första altanvinet för i år.
I stunder som denna finns man bara i nuet. Och tänk, det här är bara början av våren än så länge.
Vinet då? Ja, det blev Catena Malbec 2008, Argtentina, nr 72721 i beställningssortimentet, 129 kr. Vilket vin! Varken Lena eller jag har druckit särskilt mycket malbec i våra dagar. Men med ett vin som detta kommer det att bli ändring! Fylligt, smakrikt och bärigt. Men ändå med en uppstramande ryggrad, som gör att det inte slår över och blir syltigt. Riktigt gott! Nu förstår jag varför min bror P har tagit malbecdruvan till sitt hjärta...

2 kommentarer:

  1. Underbara stunder! Det är dom man ska spara och plocka fram senare i år:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måretnssons kök - så sant så sant, det kan ju bli mörkt och dimmigt i november även detta år... :-D

      Radera