lördag 21 januari 2012

Vegetarisk måltid: falafel och bulgur

Denna rätt vågade jag mig på att testa efter att ha varit inne på Remsans trevliga blogg. Det faktum att jag hittade mynta i trädgårdslandet påverkade också (jag trodde att de gröna bladen skulle ha vissnat, men de levde i bästa välmåga). Min smet blev en smula lös, vilket jag löste med maizenamjöl, jag vet inte exakt hur mycket, men så att den blev fastare i konsistensen.
Falafel
2 squash, grovt riven
2 morötter, grovt riven
1 gul lök, grovt riven
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
1 msk olivolja
2 burkar kikärter
1 ägg
1-1 1/2 tsk spiskummin
1- 1 1/2 tsk malen koriander
1/2 tsk salt
1 tsk sambal oelek
1 dl hackad mynta
1/2-1 dl maizenamjöl

Strö över salt på den rivna squashen, låt stå och dra ur vätska någon halvtimme. Pressa sedan ur vätskan. Stek squash, morot, lök och vitlök kort i en kastrull med olja. Mixa dem sedan tillsammans med övriga ingredienser till en smet. Forma till bollar. Stek dem i olja i en stekpanna på ganska hög värme.

Servera med myntasmaksatt bulgur och keso.

1 kommentar: