onsdag 7 december 2011

Veckans druva: Cabernet sauvignon

Cabernet sauvignon - kanske världens mest kända druvnamn för röda viner? Även den mest planterade rödvinsdruvan. Möjligen passerad av Bordeauxkollegan merlot. Från sin bas i Bordeaux, där den tillsammans med merlot, cabernet franc, malbec och petit verdot används i röda viner, har den erövrat hela vinvärlden. Den odlas väl i stort sett över allt där vindruvor odlas. I nya världen görs ofta, till skillnad mot i Bordeaux, viner med cabernet sauvignon som enda druva.
Det som kännetecknar viner på druvan är att de doftar och smakar relativt lika oavsett i var världen de görs. Svarta vinbär, blyertspenna och en påtaglig strävhet är det man möts av oavsett om vinet kommer från Frankrike, Australien, Spanien eller USA. Det är även något i vinets struktur som gör det så väldigt "cabernet sauvignonskt".
Cabernetviner trivs bra med ek och är väl lämpade för lagring.
1997 identifierade man druvans båda föräldrar. Detta gjordes av Bowers och Meredith vid Davisuniversitetet i Kalifornien. Föräldrarna är cabernet franc och sauvignon blanc. Tittar man på själva namnen så var det kanske ingen överraskning, om man säger så.
Cabernet sauvignon är en av mina favoritdruvor. Fast det är klart; Jag har många favoriter. Och nya dyker upp hela tiden.

2 kommentarer:

  1. Gillar druvpresentationerna! Jag gick en vinkurs för några år sedan, men ni skriver minst lika intressant som föreläsaren på kursen.

    SvaraRadera
  2. håller helt med fröken Dill även om jag får erkänna att sedan när jag sitter och ska försöka komma på vad det är jag dricker så verkar jag alltid ha glömt allting. Men någon gång ska även jag lyckas klura ut vad som bjuds. Stora kramar från Moster/Storasyster/Svägerska som tillsammans med Claes ser så fram emot att träffas i helgen

    SvaraRadera