fredag 9 december 2011

Servettbrytning:Paketet eller Kuben

För litet sedan var det någon läsare av vår blogg som hade misslyckats med att vika "paketet". Han/hon kom bara fram till ett visst ställe sedan var det stopp. Jag kastade mig över inlägget och märkte att jag hade hoppat över flera moment i själva beskrivningen. Jag försökte rätta till felet så gott det gick (med korrekt beskrivning av tillvägagångssättet "all included"), men tänkte att jag kanske faktiskt skulle göra om inlägget helt utifall någon annan kanske har kastat in handduken av samma skäl, men inte hört av sig.

Skulle det vara något som är oklart med mina beskrivningar - hör gärna av Er. Jag blir först och främst glad över att någon faktiskt använder dem, att det finns fler servettbrytarintresserade därute - känns beskrivningen obegriplig, så kanske den faktiskt är det och behöver rättas till!!!
Paketet eller Kuben
Vik servetten längs båda diagonalerna, veckla upp mellan vikningarna.
Veckla ut servetten.
Vänd på servetten och vik längs på mitten, veckla upp servetten.
Gör likadant med andra mitten. Veckla ut servetten.

Dessa vikningar gjorde Du enbart för att underlätta fortsättningen av vikningen.

Vik servetten på mitten.
Vik in högra sidans övre hörn nedåt och inåt mot servettens mittbas så att en triangel bildas (med det övre högra hörnet i mitten på nedre kanten) på den högra sidan.
Gör likadant med vänstra sidan.
Vik upp de nedre kanterna mot den övre kanten, så att en kvadrat bildas.
Vik in de yttre kanterna mot mitten och vik in den högra övre "lösa flärpen" i fliken som har bildats. Gör likadant på den vänstra sidan.
Vänd på servetten och gör likadant på baksidan.
Gör små vikningar över och under trekanterna som har bildats på vad som ska bli paketets sidor, detta för att förenkla att få en kub på slutet. Pilla, platta och dra sedan ut sidorna tills Du har ett paket eller en kub!

4 kommentarer:

  1. Hej
    detta ska jag verkligen försöka eftersom jag har en hemlis pg till claes. Och tänk denna gång ska jag inte skriva om vad det är eller på annat sätt tala om det direkt.

    Paketinslagningen dock perfekt i sammanhanget.

    Kram Storasyster

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket för bildvisningen, nu äntligen förstår jag, helt lagom till min stora julfest imorgon dessutom, tack tack!

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Och så bra med uppmärksamma läsare! Har jag också haft!

    SvaraRadera
  4. Eva - då får vi kanske höra om det imorgon?

    Vad glad jag blir att det verkar läsbarare nu (eller bättre bilder, eller kanske både och).

    Frostrosor: Ja, man blir litet hemmablind mellan varven - ser inte alls vad som saknas förränn någon påtalar det. Jättebra.

    SvaraRadera