måndag 5 december 2011

Rostad fänkålssoppa

Jag har berättat om den fantastiska fänkålssoppan som jag åt på Tammsvik för litet sedan. Den måste jag testa tänkte jag. Och kom fram till detta hemmavid. Riktigt gott. Brödet, hembakat surdegsbröd, finns inlagd tidigare i denna blogg.
Rostad Fänkålssoppa1 kg fänkål, skuren i mindre delar
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackad
3 msk olivolja
8 dl vatten
2 kycklingbuljongtärningar
3,33 dl vitt vin
0,5 tsk torkad timjan
1,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
Topping:
2 dl crème fraiche
Sprid ut fänkål, lök och vitlök på en plåt. Ringla över olivolja och rosta i ugnen under cirka 10 minuter. Lägg grönsakerna i en rymlig kastrull och slå på vatten och buljongtärning. Koka 10 minuter. Tillsätt vin, timjan, salt och peppar. Mixa med en stavmixer till en slät soppa. Servera med en klick crème fraiche.

3 kommentarer:

  1. Jag brukar göra en väldigt god fänkålssoppa med en skvätt torr vit vermuth i, men jag har aldrig testat att rosta fänkålen först. Låter smart, mycket smart!

    SvaraRadera
  2. Låter verkligen gott. Jag älskar fänkål så det här måste jag verkligen testa vid tillfälle :)

    SvaraRadera
  3. Hej på er alla. När jag läste detta så insåg jag att det blir en perfekt rätt att bjuda Claes på. Hiitills har det inte blivit soppor och det är underbar mat när det är kallt ute och man är så där lite småmurrig.Fänkål är dessutom gott när man rostar grönsaker så varför inte i en soppa.

    Kramar
    Moster/Storasyster/Svägerskan Jösses vad många saker man är

    SvaraRadera