måndag 19 december 2011

Julgrupper och blomsteruppsättningar av snittblommor på oasis

Farbror P. och faster A. (när kallar man någon faster/farbror/moster och morbror då personen inte är syskon till någon av föräldrarna men har varit med under hela barnets liv? Jag kör på faster här.) var på besök. Tanken var inte bara att avnjuta en 7-rätters nedbantad till 3-rätters menyn. Nej, A. har ett förflutet som florist. Och en duktig sådan. Ni anar.....Tidigare under hösten har jag bett henne att styra upp ett blomsterarrangemang i juletider och ge oss uppdrag vad vi ska köpa. Jord, julstjärnor och hyacinter föll på vår lott. Medan Anders agerade fotograf och jag och A. sysselsatte oss med diverse blomsteruppsättningar visade farbror P. Arvid och Sigrid hur man ritar flygplan, prinsessor och geparder. Mellan varven fick farbror P. lära sig ett och annat i ritkonsten av Arvid och Sigrid istället....Sedan skulle A. själv fixa resten. Det där "resten" var ingen blygsam historia. De hade tagit taxi från stationen med ett rejält fång hyacinter, kalanchoë (julglöd), echeveria, enar, snittblommsbuketter av rosor, tagetes och gerbera. Bilden ovan är en närbild på en av A.s uppsättningar - man kan ana att hon har haft några års träning i det hela....
Två av mina blomsteruppsättningar fick pryda middagsbordet. En röd linneduk syns under den vita överduken av linne. Den vita överduken köpte vi faktiskt i Ungern ifjol.Detta är mitt eget första försök med oasis - mycket enklare än vad jag i min vildaste fantasi kunnat ana.Med tanke på att eftermiddagen var vikt för blomsterarrangemang hade jag förberett servettbrytning "rosen" på linneservetterna inför kvällens middag...Visst är gruppen vacker. Grön oasis fick ligga och dra i ett vattenbad, sedan placerade jag den (med A.s överinseende) mitt i krukan. Därefter stack jag in ett pärlband av tujor längst ner, därefter ett band vita tagetes, följt av röda rosor, några eukalyptusblad och en röd gerbera på toppen.

Gör ett under av vilken dukning som helst!

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar duk ni har på bordet, så fin den är i dukningen.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbart vackra grupper ni lyckades göra. Jag hoppas verkligen på en upprepning av detta så att även en moster får lära sig hur man gör. C och jag som icke närvarande vi denna begivenhet får dock önksa er alla en riktigt

    God Jul
    och
    Gott Nytt År

    SvaraRadera