lördag 5 november 2011

Zenato Ripassa

Jag filosoferade kring vinflaskors utseende för ett tag sedan här på vår blogg. I ärlighetens namn har jag inte funderat vidare kring detta ämne. Nåväl, mitt spontana val blev Zenato Ripassa, nr 12324, 179 kr, som jag tycker ståtar med en flaska av det elegantare slaget. Kanske att mitt val har en prägel av det som kallas nostalgi? Detta vin var ett av mina favoritviner när mitt vinintresse tog fart för tio år sedan och sådana faktorers betydelse ska inte underskattas. Jag vill nog upptäcka nya viner hela tiden, men ibland är det kul att återvända till gamla favoriter för att se hur de står sig. Sagt och gjort, en flaska Zenato öppnades en höstruskig lördagkväll i oktober. Jodå, vinet är fortfarande riktigt gott. Körsbär, vi är ju i Italien, lite kryddor och mörk choklad i eftersmaken. Gott, gott! Men det känns inte lika märkvärdigt idag som för tio år sedan. Många andra goda viner har hittat vägen genom munnen nedför strupen under denna tioårsperiod...


1 kommentar:

  1. Åh, detta känner vi igen, det har vi druckit för inte så länge sedan. Tyckte det var riktigt gott faktiskt.

    SvaraRadera