onsdag 16 november 2011

Veckans druva: Pinotage

Rödvinsdruva som odlas i Sydafrika. Året var 1925 när A. I. Perold på Stellenbosch universitet korsade pinot noir och cinsaut. Eftersom cinsaut på den tiden hette hermitage i Sydafrika så blev namnet pinotage, i vilket vi tydligt kan spåra båda druvnamnen.
Den tidiga korsningen till trots så var det inte förrän år 1961 som druvnamnet dök upp på en etikett på en vinflaska.
Druvans förespråkare framhåller dess goda fruktighet och förmåga att utvecklas bra vid lagring.
Belackarna klagar på en ofta förekommande ton av lösningsmedel och den allmänt förekommande sydafrikanska rökigheten.
Själv har jag inget emot pinotage de få gånger jag dricker viner på druvan. Den hamnar aldrig på min lista över druvsorter som jag för tillfället verkligen vill lära känna bättre. Men det gör inte merlot eller zinfandel heller, trots att jag när jag väl har dessa druvor i glasen uppskattar dem.

1 kommentar:

  1. Grattis i efterskott på förlovningsdagen! Medeltidsmuseet skulle jag gärna också se (tyckte mycket om Fornsalen i Visby). Pepparkaksplättar låter som något att pröva på! Ha det fint i kommande juletider! Jessica

    SvaraRadera