måndag 14 november 2011

Medeltidsmuseum

Häromdagen hade jag tagit ledigt två dagar. Anders arbetade som vanligt, varför det inte var aktuellt att resa bort. Vi brukar ju pyssla en hel del, men med två dagars bonus känns det som om man vill få litet andra intryck också - speciellt gäller det att passa på då ingen av oss ens har en tillstymmelse till den mest blygsamma förkylningen. Turen gick till Medeltidsmuseet under en av broarna mot Stockholmsslott. Jag blev inspirerad av den anlagda klosterträdgården - tänk om jag kunde återskapa något litet uns av dylikt nästa vår????Arvid och Sigrid blev väldigt intresserade av en hel del - bagarboden, men även de avritade siluetterna av tamboskapen under medeltiden i förhållande till storleken av motsvarande av idag - vad små djuren var då. De hade en pysselverkstad där Arvid och Sigrid passade på att rita medan jag gjorde mig en doftpåse á la medeltid.

Mest bestående intrycket hos barnen var dock en docka i människostorlek som sjunkit ihop mot ett plank med en blodig näsduk i handen - hon hade drabbats av böldpest läste jag högt...Efter det har Arvid pratat sig varm om svartråttans utrotning och Sigrid om tanten med den blodiga näsduken.

2 kommentarer:

  1. Visst är det fint på Medeltidsmuseet! J jobbar extra som guide där, men guidar mest skolklasser, så om man inte är 10 år och besöker museet med plugget är chansen att få J som guide liten...

    SvaraRadera
  2. Fröken Dill: Å, då blir jag nästan avundsjuk på J, har en liten dröm att få vara guide på något museum någon gång!//Lena

    SvaraRadera