torsdag 17 november 2011

Långholmen

Många utbildningar och möten i Stockholmsregionen tenderar att sluta på Långholmen. Själv har jag gått en fyradagarskurs där under hösten. Under första dagen ingick en guidad tur i den gamla fängelsedelen. Vi fick följa giljotineringen av Ander 1910, den sista avrättningen i Sverige innan det avskaffades 1921. Vi fick också följa Yngsjömörderskans sista vandring och höra om den vackra 1700-tals hovdamen grevinnan Magdalena Rudenschöld som fick sitta av 2 år på spinnhuset för konspiration mot kungens( Gustaf IV) förmyndarregering... Rastgårdarna på Långholmen var väl inga under av storlek, men en och annan tycks ha lyckats i sina flyktförsök, trots en vakt i mitten....Själv går jag i gardinfunderingar - vi har fortfarande ett rum som saknar gardiner... ...och här fann jag gott om förslag... Den mjälla siken som serverades en dag var perfekt som lunch. Dels för att den var riktigt riktigt god. Men även för att den inte genererade "paltkoma". Timman efter lunchen kan vara ganska tröttsam att tvingas sitta och lyssna under, då man är övermätt och allmänt däst...

1 kommentar:

  1. Fniss. "Paltkoma" - ett nytt ord och himla användbart ord att lägga till mitt ordförråd, helt klart!

    Det ser väldigt fint ut där på Långholmen (jag har faktiskt aldrig varit där!) och jag förstår att gardinerna inspirerade.

    Hoppas ni har det gott i november!

    Kram, Helena

    SvaraRadera