måndag 24 oktober 2011

Fyra dukningar i hösttider

Det finns väldigt mycket att hämta in från naturen i hösttider, vilket kan göra bordsdukningen väldigt fantasifull. De mustiga färgerna därtill - jag älskar hösten!!!

I år har vi bemödat oss om att odla pumpor. Någonting gick väldigt fel - ingen blev större än ren dekorationsstorlek - vår dröm var ju ändå att producera både Jack O'Lanterns och pumpasoppa ur egen produktion. Av detta blev det intet - men våra pumpor är väldigt vackra och fina att ha på bordet minsann! Lönnlöv är en annan stor passion i hösttider - de är så vackra att titta på. Tidigare år brukar jag lägga dem mellan bokblad och pressa och torka dem innan jag placerat dem på bordet. Det går ju bra det också, men det är en viss charm att de dem knövla ihop sig allteftersom middagen fortskrider. Svart duk och linneservetter i mättad gul nyans var pricken över i:et.Jutväv över en mörkbrun duk är inte heller fyskam (den mörkbruna underliggande duken fick jag inte fram på bilden). Hästkastanjer, bruna ljus och bestick med trähandtag (grillbestick kort och gott) tar fram den rustika tonen ytterligare. I sammanhanget framstår den bordeauxröda dukningen med detaljer i tenn som ganska trist och andefattig. Men den var vacker då det begav sig.

2 kommentarer:

  1. URSNYGGT, alltihop! Extra förtjust blir jag förstås i juteduken, men varenda bild här är så inspirerande och jag blir sugen på att duka NU! Hm, kanske skulle ta en morgondusch och komma igång med dagen först.... :-)

    Mina föräldrar är på ingång idag, och då killarna har höstlov blir det mycket tid till mormor- och morfarmys.

    Hoppas allt är bra med er.

    Jätteläckra Halloween-idéer i tidigare inlägg hos er också, och de där små gnagar-siluetterna är ju super!

    Stor kram,
    Helena

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att plocka in naturen när man dukar. Jutevävsdukningen är riktigt fin, känns rustikt!

    Kikar ni in till oss så finns det något till er där!

    SvaraRadera