torsdag 8 september 2011

Surdegsbröd

Jag har läst om denna enorma surdegstrend. Visst har jag varit sugen, men då det till och med öppnas degdagis känns det väl pretentiöst. Och svårt. Tänkte jag. Så hittade jag ett överkomligt recept på en blogg som en kollega har startat, en bakblogg.

Då jag läste om tillvägagångssättet tog jag så mod till mig, nu eller aldrig. En tisdag "satte jag igång jästkulturen" för att mot helgen dra igång resten. Jag har nu hört att en RIKTIG surdeg ska jäsa helt av egen maskin, ingen jäst alltså - nå låt bli jästen då och ta till mer tid i jäsningarna!!!
Surdeg
3 dl vassle av 6 dl naturell yoghurt
1 msk honung
2 dl grovt grahamsmjöl

Efter 2-3 dagar

5 1/2 dl kallt vatten
1/2 pkt jäst
2 msk olivolja
1/2 msk salt
17 dl vetemjöl
Häll yoghurten i ett kaffefilter och låt rinna av. Blanda vasslen med honung och grahamsmjölet och lägg i en kastrull med locket på.Litet luft ska komma in. Efter 2-3 dagar börjar en säregen doft sprida sig i dess närhet och bubblor har bildats på ytan.
Rör ut surdegen i det kalla vattnet, tillsätt smulad jäst, olivolja och salt. Tillsätt 15 dl av mjölet och knåda vartefter in så mycket mjöl som behövs för att få en fast deg. Arvid och jag körde degen 9 minuter i degmaskinen. Låt degen jäsa i minst en timme.
Knåda degen iför hand i några minuter, dela på hälften och lägg i två väloljade bunkar. Låt jäsa i minst 30 minuter igen.
Stjälp upp degarna på en plåt och grädda i 250 grader C. under 10 minuter. Sänk värmen till 200 grader och grädda yttreligare 30-35 minuter.

1 kommentar:

  1. Vi har också tänkt prova det där med surdeg en hel massa gånger men aldrig kommit till skott liksom... Det verkar som ett sånt projekt som känns oöverkomligt:) Men kanske, någon gång i framtiden...

    Ha en skön helg på er!

    SvaraRadera