tisdag 2 augusti 2011

Skokloster

Den årliga färden till Skokloster slott har passerat. Jag blev nästan rörd till tårar då Sigrid (som sitter bakvänt i barnstolen) andäktigt viskar till mig i bilen då vi håller på att parkera utanför slottet: "Mamma, mamma titta BAKOM dig." Hennes ögon är stora som tefat. Då jag vänder mig om tronar SLOTTET upp sig i all sin glans. Visst är det vackert. Och pampigt. Min lycka blev inte mindre då Arvid ville stanna kvar efter entimmesvisningen och titta vidare.

Mellan 1654 och 1676 byggdes det och det är väl en av de bäst bevarade barockslotten i Europa. Jag är inte så säker på att just "barock" var så vanligt förekommande i någon annan del av världen, så stämmer föregående mening, kan jag lika väl klämma till med: "är det bland de bäst bevarade barockslotten i världen."


Anders har just läst en deckare, där David Klöcker Ehrenstrahl spelar en stor roll. Hans kungamålningar visades därför extraintresse detta år.

På Nordiska museet, där vi var nyligen, har de en liknande paradsängkammare uppmonterad, med en avgränsande "riktig" sängkammare. Detta gjorde det hela än mer intressant.

2 kommentarer:

  1. Här har det minsann hänt både det ena och det andra ser vi, en hel massa festligheter, sömnad och så härliga utflykter. Ser ut som ni haft en finfin sommar hitintills:)

    SvaraRadera
  2. Spännande, det var verkligen alltför länge sedan jag besökte Skokloster. Kanske snart dags igen?
    Funderar fröken Dill

    SvaraRadera