fredag 5 augusti 2011

Servettbrytning Örnen

Anders "har pippi på" örnar - just nu tycks han dessutom se dem överallt. Då hans födelsedag står för dörren har jag roat mig med att öva servettvikning...i form av örnar. Denna brytning är inget man ger sig på då gästerna börjar flockas i hallen, även om den på intet sätt är så vansinnigt avancerad. En nyinköpt flaska stärkelsespray rekommenderas. Sedan är det bara att sätta igång.
Jag har försökt dela upp bilden i två delar, i hopp om att det ska underlätta.
Örnen Vik servetten längs diagonalerna, veckla ut den.
Vänd på servetten och vik den i mitten på båda sidorna, veckla ut den.
Vik fyra trekanter runt origo, två på vardera sidan om mitten.
Vik fram och upp den översta högra triangeln. Platta till den så att spetsen hamnar mitt fram.
Vik upp spetsens sidor. Vik upp spetsen så att den kommer så långt åt andra hållet som möjligt. Justera sidorna så att de kommer platt över de tidigare övre sidorna.
Vänd på servetten. Vik fram och upp den översta triangeln. Platta till den så att spetsen kommer mitt fram.
Vik in kanterna så att den spetsigaste spetsen blir än spetsigare. Vik upp och fram denna spets. Vik upp den vänstra vingens nedre spets så att den nuddar den yttre delen av den spets Du just vek ner. Gör likadant på höger sida. Vik in de yttersta delarna av "vingarna".
Vänd på servetten och vik in de yttre sidorna av romben där (Detta utgör benen som gör att örnen "lyfter"något från tallriken).
Vik samman servetten så så att vingarna ligger samman. Gör två veck på "halsen", veckla ut och vik ned samma veck fast från mitten (Så att örnen får sitt hökliknande utseende).Vik ut vingarna.
Senare kom jag på att det går lika bra att hoppa över näbbearbetningen - en mer "stiliserad fågel" fungerar bra det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar