fredag 26 augusti 2011

Servettbrytning Kräftan

Visst är den läcker- kräftan?



Så här i kräftskivetider kan en servettbrytning i form av en kräfta komma väl till pass. Dragspelsformationerna funderar bäst med hjälp av stärkelsespray på linnetyget. Kräftkalaset kan börja. Ja, ur ett servettbrytarperspektiv vill säga.
Kräftan
Vik servetten över diagonalen.
Vik båda yttersta hörnen mot det i mitten. Stryk extra med strykjärnet så att kanterna "sitter".
Veckla tillbaka de yttre hörnen ut till kanterna och vik dem 180 grader från mitthörnet. Stryk extra med strykjärnet över de uppkomna kanterna.
Veckla tillbaka servetten igen. Två hörnvikningar har nu uppkommit ganska nära diagonalen. Vik upp den del av diagonalen som har vecket. Vik över den övriga sidan av triangeln.
Gör likadant på andra sidan.
Vänd på servetten.
Vik upp den spetsdel som tillhör "kroppen". Vik tillbaka en del av denna.
Vik "ena klon" utåt. Gör ett litet dragspel av denna del av klon och utåt.
Gör likadant på andra sidan.
Gör även ett dragspel av kroppen.
Dukning i rött och vitt. Innan jag testade servettvikningen på servetterna "testkörde" jag på fyrkantiga röda papper - blir utmärkta dekorationer på bordet dessurom. Kräftorna lade jag upp detls på en åttkantig bricka och dels på ett rött trevånings kakfat.

3 kommentarer:

  1. Vilken kul servettbrytning, då kan man baka Ernst krätbröd och så ha din servettbrytning till;D Fortsätt gilla det vin du gillar!Christina

    SvaraRadera
  2. Hej, kan du filma när du viker dessa servetter för jag ser inte alls hur du har vikt på den lilla bilden men jag tycker att resultatet ser jättehäftigt ut och vill gärna vika mina servetter såhär till min kräftskiva!

    Tacksam för hjälp! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Takc, vad glad jag blir. Vad roligt att du säger. Nja filma kan jag dessvärre inte, men jag försöker mig på en ny TYDLIGARE variant (med fler bilder för att komma "objektet" närmare) som jag publicerar nu på fredag (17/8).
      Vänligen,
      Lena

      Radera