lördag 27 augusti 2011

Postgårdsromantikerns vintips nr 26

Faustino I Gran Reserva 1999, Rioja, Spanien, nr 2678, 149 kr
När mitt vinintresse började ta fart för en sisådär tio år sedan blev jag mer uppmärksam vilka viner folk bjöd på, hur de smakade. Jag blev även mer uppmärksam på vilka viner folk hade i sina vinställ. Det här vinet, Faustino I, med sin speciella flaska blev själva sinnebilden för ett fint vin. Det skulle man kanske prova? Sagt och gjort, några flaskor inhandlades. Jag tyckte i och för sig att det var väl dyrt, men köpte alltså ändå några flaskor. Vad gott det var! För många är Rioja inkörsporten till rödvinsland, så även för mig.
Jag började köpa vintidningar. Till min stora besvikelse blev det här vinet alltid sågat. Jag började tveka lite. Är det kanske inte så gott?
Denna årgång är lite stramare (mer modern) än jag minns tidigare årgångar, vilket jag uppskattar. Fat, dill och den där speciella Riojatonen av läder. Mmmm, gott!
Jag gillar fortfarande vinet, oavsett vad vintidningarna må tycka. Men jag har även sett att positiva recensioner börjat dyka upp ibland...

2 kommentarer:

  1. Hm, det är något med det vinet som gör att man kommer ihåg det. Jag gillar det också!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att tidigare negativa recensioner hör ihop med att Rioja för ca 20 år sedan var fantastiskt prisvärda, och sålde bra i Sverige. Sedan under en kort period (början-mitten av 90-talet?) så både höjdes priset och kvaliteten sjönk rätt markant. Det här var nog ett vin som var ett praktexempel på båda delarna, och jag kan tänka mig att en del vinskribenter är lite långsinta... :-) För övrigt tappade Rioja stort i försäljning när detta hände, vilket lär ha förvånat dem själva. Tillsammans med fallet för franska viner i samband med diverse kärnvapenprov var det kanske då som Sveriges rykte som en mycket lättrörlig och trendbenägen vinmarknad skapades?

    SvaraRadera