lördag 6 augusti 2011

Postgårdsromantikerns vintips nr 25

Capitel de´Roari Amarone 2007, Luigi Righetti, Italien, nr 12366, 179 kr
Å amarone! Även om jag tycker att det är väldigt trevligt att prova nya vinområden och vinstilar, så känns det alltid som att komma hem när ett amaronevin hamnar i glaset. Vad kan det bero på? Ja, förmodligen tycker jag att det är gott. Men även lite nostalgi. När Lena och jag precis hade träffats var det mycket amarone vi drack. Och bröllopsresan gick till Gardasjön i amaroneland.
Denna amarone tycker jag inte kan tjänstgöra som en prototyp på vad amarone är. Det är alltså ingen typisk amarone, enligt mig. Men det är ändock ett riktigt gott vin. Körsbär (inte oväntat), choklad och fatkaraktär. Värt att köpa igen, så mycket är säkert!

1 kommentar:

  1. Kul med tips på viner, nya för mig, får prova. Hur gick det med att sy ihop byxorna? Christina

    SvaraRadera