söndag 14 augusti 2011

Naturhistoriska

En av semesterdagarna tog vi bilen till Naturhistoriska. Det är mitt favoritmuseum och jag undrar om inte Arvid och Sigrid också håller det som en av favoriterna. Även Lena verkar trivas. Det är visserligen inget slott vi besöker, men ändå. Till en början märker vi att den lite lätt föreläsande stilen fungerar. "Titta, det där är en örn. Det är en stor rovfågel", "Titta här! Skelett från en Tyrannosaurus Rex". Ju mer tiden går, desto självständigare rör sig Arvid och Sigrid bland montrarna. Så de sista timmarna strosar vi alla fyra runt lite mer på var sitt håll. Det fungerar så länge man bara är ett par montrar bort. Örnar har alltid fascinerat mig. När jag besökt min syster på Vancouver Island har jag blivit bortskämd med att se örnar så gott som dagligen. Då är det extra kul att man numera även kan se dem här hemma. Jag tror att det var en örn jag såg när jag var ute och joggade för någon vecka sedan. Åtminstone var den väldigt lik fågeln på bilden ovan. (Resonemanget håller visserligen bara om fågeln på bilden ovan verkligen är en örn....)
En dag försvinner snabbt på detta museum....
...men i år var det bara Sigrid som vi fick bära ut skrikandes när det var dags för hemfärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar