söndag 21 augusti 2011

Älgskavsgryta

Detta är egentligen en perfekt vardagsrätt, även om vi utnyttjade en av de sista semesterdagarna åt den. God och enkel. Litet Nya Zeeländsk Syrah (Inte Shiraz, nota bene) på det och det smakade himmelskt.
Älgskavsgryta
50 g smör
1 stor gullök, finskuren
1 pkt älgskav
100 g champinjoner
1 msk kalvfond
1 pkt matlagningsgrädde
1/2 msk messmör
2,5 dl kesella
1/2 msk maizena
3 dl mjölk

Fräs löken i smöret i en stekpanna tills den blir mjuk, lägg i älgskavet och svampen. Då älgskaven är genomstekt häller Du i övriga ingredienser och låter det koka upp. Servera med ris och sallad.Vinet, Elephant Hill Syrah (nr 73473, 170 kr, 100 % Syrah) från Hawke´s Bay, Nya Zeeland var gott, även om Anders prisade det betydligt högre än vad jag gjorde. Det var för övrigt Anders som valde ut det, jag fick gissa. Från början gick jag bort mig alldeles, tyckte mig förnimma väldigt mycket rökighet - Sydafrika!!! Nu ledde Anders mig över till gummitankar vilket borde fått mig att tänka Syrah/Shiraz.

Att producenten valt att kalla druvan, Syrah istället för det i regionen vanliga Shiraz, torde innebära att man valt att följa de franska producenternas framställning. För Anders var detta uppenbart. Njae, att jag alls spontant gissade först Sydafrika, sedan Australien måste jag nog påstå att vinet gav mig associationer till nya världen. Oavsett stavningen av druvans namn.

Efter ett tag i glaset började en väldigt angenäm blåbärsdoft göra sig påmind. Jag tyckte att det var strävare än hur jag vanligen upplever Syrah. Men gott och det är ju kanske ändå huvudsaken.

2 kommentarer:

  1. Tycker att skav funkar både till vardag o fest! Fantastiskt gott!

    SvaraRadera
  2. Messmör i grytan? Hmm, varför inte?
    Vad trevligt med alla vintips ni har på bloggen.

    SvaraRadera