måndag 23 maj 2011

Asiatisk touch på varm sesamlax på en soyasåsspegel med ris, wasabikräm och ingefärsallad

Anders for iväg med jobbet till München på onsdag natten förra veckan och kom inte hem förrän på lördagskvällen. Det kändes väldigt ovanligt att han var borta, ganska tråkigt om jag ska var ärlig. Till saken hade jag varit på en tvådagars konferens tidigare samma vecka, ingen övernattning visserligen, men middag med sen hemgång. På lördagen passade Arvid, jag och Sigrid på att baka 7-sorters kakor till Arvids kalas nästa helg. Recept kommer. Sigrid åt mer än något annat om jag ska vara ärlig - vi gjorde en tvåfärgskaka där Sigrid bearbetade den med röd karamellfärg, medan Arvid knådade den med blå karamellfärg. Då vi skulle varva dem med varandra fann vi att det fanns hälften så mycket av det röda som av det blå...Det faktum att Sigrid var rödfärgad upp till öronen var en liten diskret förklaring till var hennes deg kunde ha försvunnit. Snart var det dags för Arvid att vara på bästisens H.s kalas. Det märks att han snart fyller fem, tidigare år har föräldrarna varit med, men nu tog jag och Sigrid och vände då vi väl släppt av vår lille juvel.Receptet jag serverade till Anders som välkomstmiddag, är en variant av vad Långholmen serverade på en av sina luncher då jag var där på min konferens. Suveränt god. Det smakade som "sushi" fast varm. Istället för ris hade de potatis, men jag tänkte att jag ville köra asien tema hela vägen.
Asiatisk touch på varm sesamlax på en soyasåsspegel med ris, wasabikräm och ingefärsallad
Sesamlax
  • Sesamfiléer, 4 st
  • 2 msk sesamfrön
Lägg laxfiléerna i en oljad form. Strö sesamfröna över och ställ i ugnen på 175 grader C. under 15-20 minuter.
Soyasås
  • 2 dl vatten
  • 1/2 msk kalvbulgjong
  • 1 tsk ingefära, malen
  • 1 dl japans soya
  • 1 msk mazenamjöl
Blanda samman ingredienserna och låt koka upp.
Wasabikräm
  • 5 dl gräddfil
  • 1 tsk wasabi
blanda samman ingredienserna.
Ingefärssallad
  • 1 gurka, skala av allt mörkgrönt och skala längs långsidan
  • 1 burk inlagd ingefära
Blanda samman.
Detta ätes med fördel till en riesling.

1 kommentar: