måndag 4 april 2011

Grekiska järpar

Jag har ett längre tag nu börjat längta efter litet grekiska smaker. Kalamataoliverna som har stirrat förföriskt på mig från sin plats i skåphyllan har säkert bidragit. Arvid och Sigrid fick potatismos till järparna (de är inte överdrivet förtjusta i sallader, tyvärr), men Anders och jag åt detta med god aptit.

Grekiska Järpar
  • 1/2 dl ströbröd
  • 2 dl mjölk
  • 500 g lammfärs
  • 2 ägg
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 paket fårost, skuret i små tärningar
  • salt och peppar

Blötlägg ströbrödet i mjölken i cirka 10 min. Blanda i övriga ingredienser och blanda ordentligt, jag använde degkrokarna till elvispen. Låt vila i cirka 30 min. Forma köttfärsen till långa järpar med hjälp av blöta handflator. Lägg dem på en ugnsplåt och grädda dem i 200 grader C. i cirka 20 minuter.

Sallad

  • 4 tomater, skärs i klyftor
  • 1/2 burk kalamata oliver
  • 2 pkt fetaost, skärs i tärningar.
  • 2 avocados, tärnade
  • 1 gurka, gröpa ut det inre och skär som båtar
  • Alla sorters grönsallad
  • 2 msk olja
  • 1 msk vitvinsvinägare
  • salladskrydda

Blanda samman ingredienserna. Servera med turkisk matyoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar