tisdag 29 mars 2011

Tyskt rött och vitt med udda druvkombinationer

Vissa druvkombinationer får en att stanna upp en smula. "Men vänta nu! De där druvorna brukar ju inte blandas!"
I beställningssortimentet sprang jag på två sådana. Ett vitt vin och ett rött. Båda vinerna är från Tyskland och dessutom från samma producent, Binz & Bratt.
På flaskorna läser jag att herrarnas, det är ju ofta det i sådana här sammanhang, fullständiga namn är Joacim Binz och Thomas Bratt. Den sistnämnde från Sverige, faktiskt.

Till vinerna:
Binz & Bratt, Riesling Gewurztraminer 2009, nr 75474, 89 kr.
Här är det rieslingdruvans friska syra man först lägger märke till, men strax under ytan finns gewurztraminers parfymerade och lite kryddiga doft. Mixen fungerar alldeles utmärkt och vinet är mer än lämpligt som pratvin under kommande vårkvällar. Ett vin vi mycket väl kan tänkas köpa igen.

Binz & Bratt, Pinot Noir Cabernet Sauvignon 2008, nr 75475, 89 kr
Här var jag så fascinerad över druvkombinationen att jag hade svårt att fokusera på huruvida vinet var gott eller inte. Cabernet sauvignon dominerar, särskilt i eftersmaken i form av svarta vinbär och ceder. Pinot noirs avtryck märks i en rödbärighet och i en örtighet.
En påtaglig beska kan även noteras, vilket gör att vinet bör intas med mat. Det blir för beskt som pratvin betraktat.
Vinet var gott. Tror jag, som sagt! Men kanske mer spännade än gott, om jag ska vara ärlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar