fredag 11 mars 2011

Servettbrytning Kronan

Arvid berättade i förtroende att den lila/vinröda färgen på servetter och duk inte var särskilt fin. Själv stod jag inne i tvättstugan och strök för allt vad tygen höll. Då allt väl hade kommit på bordet, ändrade han dock uppfattning. Arvid är inne i en ålder (4,5) då det är väldigt roligt att skriva bokstäver, varför vi gjorde placeringskort i ljusgrått papper (som små stjärnor) som han skrev namnen på, med vinrött/lila tusch.
I någon liten inredningsbutik hade jag hittat ett ljusset för värmeljus med sex ljushållare i glas som var sprayade silverspräckliga och stod på en på spegelbricka - ser litet ut som gågna seklers bordsplateau. Jättevackert tycker jag själv. Svenskt Tenns dubbelljusstakar var försedda med mörklilalackade ljus. Och så servettbrytningen Kronan.
Kronan
  • Veckla ut servetten helt.
  • Vik in alla kanter mot mitten och stryk hörnen.
  • Vänd på servetten och vik den högra sidan mot mitten, men lämna triangeln ovikt.
  • Vik den väntra sidan mot mitten, lämna även här triangeln ovikt.
  • Veckla ut sista vikningarna och vik de övre och undre sidorna mot mitten. Lämna även här trianglarna ovikta (se bild).
  • Vik den övre triangeln över den undre triangeln.
  • Vik in den övre högra kanten mot mitten.
  • Hör likadant med den vänstra.
  • Vik upp de båda trianglarna.
  • Vik in de yttersta kanterna på nedre sidan på motsvarande sätt som Du gjorde med de övre.
  • Vik tillbaka den övre triangeln, så att servetten ser ut som en kvadrat med en öppning längs diagonalen.
  • Öppna upp servetten längs diagonalen. Vik till hörnen.
  • Vänd på servetten.

1 kommentar:

  1. Åh, hit ska jag komma tillbaka. Servettvikningar är något som jag måste lära mig!

    SvaraRadera