måndag 14 mars 2011

Köttfärslasagne med mycket grönsaker i fyllningen

"Mamma, kan man gifta sig fast man är ljushårig som jag?" Frågan ställdes av en bekymrad fyraåring på väg hem från dagis. Efter att ha lugnat honom på den frågan, undrade jag om det möjligen var hans tjejkompis Tilda, som jag visste att han hade lekt med under en stor del av dagen, som var föremålet för hans bröllopstankar. Då tittar han indignerat på mig:"Mamma, Du vet ju att jag ska gifta mig med Sigrid."...
Vi hade en riktigt lugn och skön stund i köket jag och barnen. Medan Arvid funderade vidare på framtida boende ("Jag tror att jag ska bo hemma även då jag har blivit vuxen.") och en hel del andra, med tiden väldigt både viktiga och relevanta, tankar kunde fördjupa mig på matlagningen. Sigrid ville dricka "jam möjk i pipmugg" men var i övrigt stilla på köksstolen.

Lasagne, 8 pers
  • 1 pkt lasagneplattor
  • 1 msk smör
  • 2 gula lökar, finhackade
  • 1 kg köttfärs
  • 2 burkar majs
  • 3 burkar krossade tomater
  • 1 zuccini, tärnad
  • 1 röd paprika tärnad
  • 2 buljongtärningar
  • 3 dl creme fraiche

Ostsås

  • 3 msk smör
  • 1/2 dl mjöl
  • 8 dl mjölk
  • 3 dl riven herrgårdsost
  • salt, peppar och muskot efter smak

Bryn löken i smöret. Då löken är gyllenbrun, häller Du i köttfärsen och låter den stekas i 5 min. Häll i övriga ingredienser och låt puttra i 10 minuter. Under tiden gör Du ostsåsen: smält smöret och rör ner mjölet. Då det börjar puttra häller Du över mjölken. Rör hela tiden tills den börjar puttra och då även tjockna. Ta såsen från plattan och rör ner ost, salt och kryddor.

Smörj en långpanna. Täck botten med mjölk. Fördela ett första lager lasagneplattor jämnt över botten. Fördela hälften av köttfärsröran över och lägg på ett ytterligare lager lasagneplattor. Lägg över ett andra lager köttfärs som täcks med lasagneplattor. Toppa med ostsåsen jämnt överst. Ställ in i den 200 grader varma ugnen i cirka 1 timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar