torsdag 24 februari 2011

Postgårdsromantikerns vintips 21

Penfolds Kalimna Bin 28 Shiraz 2006, Australien, nr 16320, 159 kr

Det här vinet var ganska vanligt förekommande hemma hos oss för några år sedan. På senare år har vi dock inte druckit det. Vet inte varför riktigt, men jag tror att det beror på att det finns så mycket annat att prova/dricka, så gamla trotjänare riskerar att försvinna.
Nu när vi återvänder till denna gamla favorit blir vi positivt överraskade. "Var det verkligen så här uppstramat och strikt förr?"
När jag tänker på australisk shiraz tänker jag mig att de ska smaka som Brown Brothers Shiraz, nämligen en fruktbomb med knäckig karaktär och rund smak. Jodå, jag gillar stilen. Men det får inte bli för mycket av det goda. Därför var det kul att notera att Kalimnavinet kändes striktare än jag mindes det. Antingen har man stramat upp vinerna i Australien (jag har noterat samma sak när jag provat andra shirazviner), eller så sviker minnet mig. Jag tror att det är en kombination av de båda. Ytterligare undersökningar krävs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar