tisdag 1 februari 2011

Tvårätters med vinprovning hemma hos moster Eva

Lördagskvällen tillbringades som sagt hos moster Eva. Vi hade passat på att SMSa från tåget om att vi gärna ville gissa vinerna, varför syrran stod och smög med vinerna i köket då vi kom. Fördrinken var mousserande Anna de Codorniu Brut (7369, 94 kr, 90% Chardonnay, 10% Parellada). Doften drog åt både citrus och äpplen. Det smakade ganska strävt. Anders tog faktiskt att det var spanskt tämligen omgående. Han andades ut - han är tillbaka!!!
Huvudrätten bestod av Vegetarisk lasagne, gröna lasagneplattor varvade med ratatoille, grönsaksblandning av paprika, lök, zuccini, tomater och vitlök som får puttra några minuter på spisen tills de blir mjuka, varefter de avsmakas med salt och peppar. Lasagne och ratatoillelagren avslutas med ett lager riven ost, varefter ugnsformen körs in i en 175 gradig ugn i cirka 50 minuter. Arvid och Sigrid åt med god aptit, men avvek snabbt från bordet, av anledningar jag skrev om igår, där även efterrätten finns återgiven...
Lionhart of the Barossa Shiraz 2008 (nr 2129, 99 kr, 100% Shiraz) av Dandelions Vineyards Från Barossa, Australien. Anders och jag trodde att det rörde sig om något Italienskt, så där fick jag för mitt tidigare uttalande om att jag är så säker på att ta ut Australiska röda viner...Dessutom har dessutom Eva en fäbless för just Australiska Shirazviner, så vad tänkte vi med? En doft av björnbär kände vi klart, då vi väl visste vad vi skulle leta efter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar