söndag 2 januari 2011

Hemgjord pasta - lasagneplattor utstansade som äpplen

Egentligen hade jag tänkt stansa ut lasagneplattorna som klockor så här inför nyår. Klock-pepparkaksformen har någon av våra små juveler lekt med, varefter den har hamnat på avvägar. Äppel-pepparkaksformen fick duga. Pastamaskinen fick Anders i farsdagspresent, men vi har inte använt den än. Receptet jag utnyttjade var väldigt enkelt:

100g mjöl per ägg. Vi saknar köksvåg, men jag hittade att det går 60 g mjöl per deciliter.

Pasta deg
  • 5 ägg
  • 8,333 dl mjöl
Lägg ingredienserna i en degbunke och använd elvispens degkrokar att blanda dem väl. Svep in i plastfolie och ställ in degen i kylen över natten.
Ta litet deg i taget. Kavla ut en bit på mjölat bord. Låt den sedan gå mellan pastamaskinens valsar, först på det bredaste avståndet och sedan mindre och mindre. Stansa ut pastadegen i den form Du vill (eller om Du hellre vill ha spagetti, byt till den insatsen och kör vidare.Jag gjorde en sats vit bechamelsås (smör, mjöl och mjölk) som jag lade ner grönmögelost i tills den smälte.
Sedan lade jag 4 äppelformade lasagneplattor (med mellanrum, lasagnen gjorde jag portionsvis för att det skulle vara snyggare på tallriken) i en smord form, strök över sås, lade på ännu ett lager lasagneplattor, ett lager till ostsås osv tills det låg 8 lager lasagneplattor på varandra i alla 4 högarna. Jag toppade högarna med ostsås och några valnötter. Gräddas i ugnen på 225 grader i cirka 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar