onsdag 29 december 2010

Veckans druva: Nebbiolo

En druva som som odlas i Piemonte i nordvästra Italien. Där ger den upphov till de fina vinerna Barolo och Barbaresco. Namnet kommer från italienskans ord för dimma, nebbia.
Själv har jag aldrig sett, läst om eller provat ett nebbiolovin som inte kommer från nordvästra Italien. Men det kanske kommer? Det finns ju producenter i Nya världen som experimenterar med nya, udda druvsorter. Tänker på Brown Brothers i Australien. Huruvida de gett sig på just nebbiolo än eller inte, ska jag dock låta vara osagt.
Nebbioloviner har ofta djup, mörkröd färg. Denna färg övergår ganska snabbt till att bli mer klarröd.

Hur doftar då ett nebbiolovin? Och hur smakar det? Ja, körsbär, tjära och viol. Just viol har jag som en nebbiolomarkör i blindprovningar. Nu har inte alla nebbioloviner tydlig violdoft. Men när jag väl känner violdoften i ett okänt vin drämmer jag till med nebbiolo, om jag ska gissa druva. Förvånansvärt ofta stämmer det!
Nebbioloviner är viner med mycket strävhet och mycket fruktsyra och dessutom utrustade med mycket alkohol. Ska ni dricka nebbioloviner är rätt tidpunkt - nu! När det är som mörkast och kallast gör sig dessa viner mycket bra till kraftiga kötträtter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar