tisdag 21 december 2010

Laxpaté, laxpastejer och stora raggsockor för tomtens morgonpaket

Styrkt av fjolårets lyckade små raggsockor, tänkte jag inför denna jul sticka fyra gigantiska sockor att smycka övre delen av trappan med. Tanken var även att de skulle utgöra julsockor för morgonpaket. Ännu står det 4-0, fördel sockorna, varför jag inte kan meddela mer om tillvägagångssättet än att 60 maskor lades upp inför muddstickningen...Laxpastejerna/Laxpatéerna lyckades jag bättre med.

Laxpastej

  • 400 g laxfilé
  • 3 dl grädde
  • 2 msk dill
  • 1 ägg
  • 1/2 tsk salt
  • 1/2 tsk vitpeppar

Mixa samman ingredienserna i en matberedare och fördela smeten i 12 smörade portionsformar. Grädda i 225 grader C. i cirka 15 minuter.

Laxpaté

  • 1,5 kg lax, filead
  • 1 l vispgrädde
  • 1 dl dill
  • 2 ägg
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk vitpeppar

Mixa samman ingredienserna i en matberedare. Häll upp innehållet i en smord ugnsform som Du ställer in i ett hett vattenbad i ugnen och gräddar i 225 grader C. i cirka 35-40 minuter.

Båda rätterna kan man med fördel servera med potatis och romsås, baserad på 3 dl gräddfil och 50 g röd rom.

3 kommentarer:

  1. Jamen jaaaa, mums, nu påminde du mig om en gammal favorit - laxpatén.. Undrar just om jag skall slå till på en sådan i mellandagarna...

    Mina föräldrar hade en otrolig tur och efter att deras plan blivit inställt (just som de stod vid gaten och skulle gå på!), så kom de sedan med ett av de få plan som gick mellan Stockholm och Heathrow i måndags - puh och hurra!

    Kunde inte låte bli att le åt strump"haveriet". Jättefina ser de ut, små som påbörjade stora, och nu har du ju sticknöje för ett helt år till - det var väl bra? ;-)

    Kramar till er alla och tack för fina kortet som kom idag!
    Helena

    SvaraRadera
  2. Tack för inspirerande sillinläggningar (dec 2009). Jag har precis gjort Skärgårdssillen och Lingonsillen, den fick även en skvätt Gin i sig och det satt fint som tusan!
    Jättefin blogg föresten...God jul!

    SvaraRadera
  3. Lyxigt med jullov före jul! Vi måste jobba in i det sista, tyvärr:-(, inte många barn på förskolan imorgon utöver våra små...
    Nu har jag laxpaté i ugnen, ert recept från förra året! Har höga förväntningar!
    Ha nu en riktigt skön och vilsam jul, glöm inte att koppla av lite också mellan alla sillinläggningar...
    Kram från oss ett drygt stenkast bort!

    SvaraRadera