torsdag 9 december 2010

Baconrullade lammjärpar med rotfrukter, svamp och gazpachosås...

Med dragning åt öster var det väldigt trevligt att få en ny vinkling på färser, som annars kan smaka litet likadant till slut. Såsen har väldigt mycket drag i sig, varför den inte blev en total barnsuccé.
Baconrullade lammjärpar
  • 1,2 kg lammfärs
  • 1 ägg
  • 1 dl ströbröd
  • 4 msk kalvfond
  • 1 msk kummin
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1/2 tsk salt
  • 16 baconskivor

Vispa samman alla ingredienserna utom baconet med degkrokarna på elvispen. Låt vila i 30 minuter i kylen. Rulla 16 avlånga järpar av smeten. Vira en baconskiva runt varje järpe och lägg i en smord ugnsform. Grädda i ugnen i 20 minuter i 220 grader C.

Gazpachosås

  • 1 pkt krossade tomater
  • 1 gul lök, finhackad
  • 1 röd paprika finhackad
  • 3 vitlöksklyftor, pressade
  • 1/2 dl olja
  • 2 msk vinäger
  • 1/2 tsk salt
  • 1/4 tsk vitpeppar
  • några droppar tabasco.

Mixa samman ingredienserna.

Rotfrukter och svamp

  • 4 skalade och slantade morötter
  • savoykål, delad i lagom stor delar
  • 1 purjolök, skivad
  • 300 g svamp

Koka morötter och purjolök under cirka 10 minuter. Häll bort vattnet. Stek svampen i smör. Häll äver morötter och purjolök. Avsluta med ett uppfräs tillsammans med savojkålen.

1 kommentar:

  1. Kära Lena och Anders,

    UNDERBARA julkalenderspappersvikningar - jisses vilket mastodontord - i ett tidigare inlägg, och vilket trevlig idé!

    Tusen tack för rara ord hos mig, och jo, allt på min lilla julmarknad är handgjort av mig, förutom att jag inte har stöpt ljusen själv, bara fört över bilderna till dem. Jo, minsann, här har sågen gått varm i november! För att inte tala om symaskinen... ett tag tyckte jag mig höra den gny om fackföreningsavtal för övertid... :)

    Angående din kommentar i morse, Lena, så undrar jag om det kanske var filmen "The Holiday" (med Cameron Diaz, Jude Law, mfl) du menade? Jag såg den också förra julen och huset såg ut lite som detta, fast det är ej samma, då detta inte ligger så där avskilt som i filmen (om du nu menade den filmen, vill säga! :-).

    Kramar till er!
    Helena

    SvaraRadera