lördag 13 november 2010

Förlovningsmiddag: 3-rätters med Canon i glasen

Jag har hört att det inte är kutym att fira förlovningsdagen då man väl har gift sig. Nåväl, man kan se olika på den saken. Vi firar för övrigt även dagen då vi träffades (11/5) - Jag inser att jag drog högsta vinsten då jag träffade Anders och det i sig är väl värt att fira! Jag älskar Dig Anders! Dessutom är det roligt att piffa litet extra.
Meny
Västerbottenpastejer
Kalvfilé med gremolata och svampfräs (serveras med jordärtskocks- och potatismos)
Chokladtryffel (köpta)
Vinmeny
Château Canon (1998), Saint-Emilion 1er grand Cru Classé (Bordeaux)
Västerbottenpastejer, 12 st
  • 3 ägg
  • 4 dl creme fraiche
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 2 dl riven västerbottenost
  • 2 vitlöksklyftor, pressade
  • 150 g burk soltorkade tomater i olja (klippta i småbitar)
  • 1/2 tsk salt
  • 1 msk oregano
  • 1 krm vitpeppar
  • 6 körsbärstomater, skurna på mitten

Smörj 12 småformar med smör och sätt ugnen på 175 grader C. Vispa samman ägg, creme fraiche, grädde, ost, kryddor och salt. Häll upp smeten jämnt fördelat över formarna. Lägg i litet soltorkade tomatklipp i alla formar och garnera med en 1/2 körsbärstomat. Grädda mitt i ugnen i cirka 20 minuter.

Kalvfilé med gremolata och svampfräs

  • 1,5 kg kalvfilé
  • 1 msk finhackad rosmarin (jag vräkte undan snön från vår örtträdgård, men köpes fungerar lika bra)
  • 1 pkt serranoskinka
  • vitpeppar och salt efter smak

Salta, krydda och peppra köttet, svep in i Serranoskinka. In i ugnen på 150 grader C, tills innertemperaturen (stick in en termometer på tjockaste stället) ligger på 64 grader C. Ta bort Serranoskinkan (den ska rivas ner i svampfräset) och svep in i foliepapper i någon kvart.

Gremolata

  • 2 dl finhackad persilja
  • 4 pressade vitlöksklyftor
  • rivet skal av en apelsin
  • saften från 1 apelsin
  • 1/2 tsk salt
  • vitpeppar efter smak.

Blanda samman ingredienserna och låt dem stå och dra en stund. Gremolatan ska serveras på köttet.

Svampfräs

  • 1 kg blandad svamp: champinjoner, kantareller och shiitake tog jag.
  • 4 charlottenlökar, finhackade
  • 150 g soltorkade tomater i olja, finklippta
  • den rivna serranoskinkan (har blivit lagom hård och torr i ugnen)
  • salt och peppar efter smak.

Stek charlottenlöken och häll över svamopen då löken fått lagom färg. Stek tills all vätska har dunstat bort. Låt svalna något och blanda sedan ner skinkan med salt och peppar.Château Canon (1998), Saint-Emilion 1er Grand Cru Classé (pris runt 600). Vi köpte denna sannolikt på vinbutiken på Regeringsgatan för länge sedan. Det kommer sannolikt att bli ett vintips för det var mkt gott. Gjord på Merlot och Cabernet Franc. Mörkröd färg. Doften kopplar jag till jordkällare (på ett angenämt sätt) som jag oftast gör med just franska viner. Sammetslen smak som drar litet åt - björnbär?? med en eftersmak av choklad....

Dagen till ära hade vi lagt Arvid och Sigrid innan vi började äta - de fick falukorv och potatismos. Arvid var klart besviken då han kände dofterna av vad vi skulle äta, men jag kunde lugna honom med att jag höll på att laga så mycket mat att det skulle räcka till efterföljande kväll utan problem. Med detta nöjde han sig. Han är en riktig liten gourmet vår lille juvel. Köpeskorv och -köttbullar står inte högt i kurs om han får välja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar