torsdag 28 oktober 2010

Hemsydda rullgardiner

Förra hösten gjorde vi en ganska rejäl insats inom gardinområdet. Väl framme vid Sigrids, 2 och Arvids, 4, rum tog inspirationen slut. Så kom vår och sommar och vi höll mest på med utomhusaktiviteter (utom då rena köksbestyr som vi aldrig tycks ledsna på).
Så nu i höst har inspirationen kommit åter. Först hade vi tänkt beställa rullgardinerna som vi har i köket och i vårt sovrum. Dessvärre meddelade man på "syster grön" - att sömmerskan var mammaledig. Då kom jag på att jag kunde försöka själv.Sagt och gjort. Jag köpte tyg till två en gardinkappor med kaniner på och tyg till rullgardiner i passande färger.

Rullgardinerna klippte jag ut så att det är en extra våd framtill på cirka 25-30 centimeter. Själva rullgardinerna har jag sytt cirka 30 centimeter längre än fönstret. De har samma bredd som fönstret (Jag använde 12 cm sömsmån runt om, 6 cm per sida). Upptill gjorde jag två 4 cm långsmala öppningar, cirka 20 centimeter ifrån vardera sida, där jag skulle kunna

1) trä igenom upphängningsbanden (köpte vanliga bomullsband) som jag fäste i en bambustång(som var någon centimeter kortare än fönsterbredden).

2) kunna hänga upp bambustången igenom på de två krokar som jag skruvat upp i fönsternischen.

Jag är själv väldigt nöjd och vad som är än viktigare, det verkar Arvid och Sigrid också vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar