onsdag 7 juli 2010

Vinprovning av 6 druvor från Alsace, Frankrike

På kvällen var det dags för en vinprovning. Jag hade varit inne på systembolagets betällningssortiment och hämtat ut mina varor några veckor efter beställningstillfället. Vad jag hade glömt var att det Alsacevin som var gjort på Rieslingdruvan var slut hos leverantören, varför jag aldrig fick med mig något. Istället för att köpa ett annat där och då, gick jag hem med mina inköp och det hela föll i glömska (Jag beställde vinerna för drygt två månader sedan så jag ansåg mig ha gott om tid...). Tills det var dags. Tur i oturen hade vi åtminstone ett tyskt vin på Rieslingdruvan så det fick duga som reserv, även om det smakar så väsenskilt från Alsacerieslingen. Själva vinprovningen gick till som så att jag delade ut ett ark till alla deltagare med beskrivningar på 6 druvor som odlas i Alsace.

Jag presenterade vinerna parvis och man fick räcka upp det vinglas vars innehåll man tyckte överensstämde med det namn jag ropade upp. Efter varje delprovning - fick man svaret på de två man just provat och kunde stryka dessa två till nästa delprovning.Med i provningen var Auxerrois (2006) (nr 75463, pris 125 kronor) från producenten Jean-Baptiste Adam. Auxerrois var för övrigt en druva jag aldrig hade hört talas om. Det jämförs med Pinot Blanc men ska vara en sämre kvalitet av Pinot Blanc. Av en händelse innehöll andra glaset i samma delprovning, just Pinot Blanc: Jean Geilers Pinot Blanc (2007) (nr 74806, pris 89 kronor). Jag låter det vara osagt om det var det faktum att det senare var väsentligt mycket billigare som gjorde att de flesta deltagare faktiskt tyckte tvärtom, Pinot Blancen gav verkligen ett alldagligt intryck, glömt direkt - Auxerroisen kommer måhända att hamna på någras beställningslistor. Anders och hans ena bror prickade in ett vardera rätt här.

Nästa par ut var två viner av samma producent: Gustave Lorentz: Gewürztraminer Réserve (nr 5244, 89 kronor) och Pinot Gris Réserve (2007) (nr 85258, pris 102 kronor). Själv brukar jag tycka att dessa två påminner ganska starkt om varandra - så är inte fallet då de jämförs sida vid sida. Den föregående smakar verkligen litchi, och känns ganska söt.... Doften är STARK och parfymerad. Pinot Grisen drar med åt honung. Här var det ganska många som kammade hem någon poäng på något av vinerna...

Tredje paret ut var Sylvaner Vieilles Vignes (2005) (nr 83187, 147 kronor) från Domaine Paul Blanck mot kvällens enda avvikande ur distrikthänsyn: Kloster Eberbach Riesling Spätlese (2007) (nr 6257, 109 kronor) från Rheingau, Tyskland. Det förra smakade och luktade väldigt nbekant men inte på ett positivt sätt. Ungefär som gamla stencileringsapparater. Vinet kan ha varit korkskadat - jag hoppas det men är osäker. Att det var dyrast framgick på intet sätt. Kloster Erberback var nog kvällens vinnare - litet för sött för min smak - jag föredrar nog äkta Alsace riesling om jag skall vara helt ärlig.

Hur tävlingen gick - Anders tyckte att hela upplägget var perfekt från början, mitten, slutet...om det kan vara en ledtråd....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar