tisdag 27 juli 2010

Historievandring i Budapest.

Jag ÄLSKAR historia. Det är något jag har fått med mig hemifrån, min mamma är väldigt historieintresserad och lyckades överföra det på syrran och mig. Nu försöker jag göra samma med mina barn. Anders tycker också att det är spännande, helst sådant som går att trycka in på ett vinmuseum, men litet annat också. Så våra resor innehåller en del historiska inslag. Budapests historiska museum beskriver den ungerska historien från 800-talet och fram till våra dagar. Här såg vi riddarrustningar och sadelgjordar i elfenben. Arvid hittade ett helt rum med pipor "sådana som Alfons Åbergs pappa har". Här fanns världens största pipmuseum - vem hade anat det?
I nära anslutning till museet hittade vi en restaurang med en air av svunna tider. Jättevackert och med väldigt barnvänlig personal.
Arvid och Sigrid fick en ganska enkel, men garanterat en, i deras tycke, populär maträtt; strimlad lax med gräddstuvad pasta kryddad med persilja. Anders och jag åt paprikakryddad kycklingfilé med sallad och potatismos. Paprika återkom onekligen överallt, i korven och i grytorna och som sås - väldigt gott, tyckte vi.
Slutligen gav vår lille hjälte/lilla hjältinna efter för tröttheten. Vilken suveränt härlig dag vi hade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar