lördag 17 juli 2010

Gewürztraminer med Matjesill och Münsterost...

Efter att ha läst på att den ros-, litchi- och kryddoftande Gewürtztraminerdruvan gifter sig särdeles bra både med Matjesill och Münsterost testade vi om vi också tyckte att så var fallet...

Jag bemödade mig att ta mig förbi en riktig ostaffär så att inte det hela skulle falla på dålig ostkvalitet. Själva hemfärden med tåget avlöpte inte helt problemfritt - i min iver att gräva upp en bok ur min jättehandväska, lyckades osten hoppa ur väskan och for sedan över halva tågkupén. Odören osten lämnade efter sig vid denna aktivitet gick ingen medresenär obemärkt förbi, ganska många skruvade besvärat på sig. Den luktar verkligen inte gott, inte ens då den, som här, var väl inplastad.

Vi intog den utomhus. Väldigt god i smaken måste jag säga - gav absolut mersmak. Vi förstod de som pratar om vilken synnerligen utsökt kombination dessa tre är: Osten-vinet//matjesillen-vinet (Åt matjessill med kökt färskpotatis, gräslök och gräddfil).

Däremot var måhända vädret för varmt för att ge Gewürztraminern (Hubert Beck(nr 4592, 89 kronor) från Alsace, Frankrike) rättvisa - den kändes ganska kvalmig efter ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar