lördag 1 maj 2010

Gratinerade musslor och halstrad tonfisk med lime- och basilikacreme.

Innan jag skriver någonting annat, måste jag passa på att tacka syrran för hennes ovärdeliga insats som barnvakt i helgen - Anders och jag hann skruva ihop utemöbler, studsmatta med tillhörande skyddsnät, elda upp brännbart bråte samt dessutom ge oss i kast med de 4 lastbilsflak matjord som vi har beställt: Tack syrran/Moster Eva!
Dukningen gick i vårliga toner, med grön duk. Servettbrytningen "Stjärnfall" har jag skrivit om tidigare.
Middagen kändes väldigt lyxig och god. Förrätten är något som jag garanterat kommer att göra fler gånger.
Gratinerade musslor, 4 personer
  • 1 kg färska blåmusslor
  • 1 gul lök, finhackad
  • 3 vitlöksklyftor, finhackad
  • 1/2 dl finhackad persilja (jag använde en torkad variant)
  • 2 msk smör
  • 375 ml vitt vin
  • 2 dl vatten
  • 2 skivor vitt bröd
  • 50 g smör
  • 2 vitlöksklyftor, pressade
  • 1/2 dl finhackad persilja
  • 1 tsk salt

Skrapa och tvätta musslorna noga i kallt rinnande vatten. Släng de som inte sluter sig ens om Du knackar litet försiktigt på dem, eller de som är trasiga i skalen.

Fräs lök och persilja i smöret och häll över vinet och vattnet. Då det har kokat upp häller Du i musslorna och låt koka i cirka 7 minuter. Musslorna är klara då de öppnat sig. Ta upp musslorna och låt dem svalna. Plocka ut musslorna ur skalen och lägg tillbaka dem på ena skalsidan i en ugnssäker form. Släng den andra skalsidan.

Kör bröd, smör vitlök, salt och persilja i matberedaren till allt har finfördelats och blandats. Placera massan jämt över musslorna. Gratinera i 250 grader C. ugn i 4-5 minuter.Jag har skaffat mig en liten ovana i form av en fiskhandlare som finns på farlig närhet till mitt arbete. Där går jag och fyndar i tid och otid. Egentligen var jag ute efter hjärtmusslor, men de var slut... Att istället välja tonfisk är ju föga självklart, men jag hade gått och funderat på att halstra litet tonfisk under en tid nu. Fiskhandlaren gav mig en liten såsburk att testa till tonfisken - "en klockren kombination" sade han. Han hade helt rätt... Jag passade på att göra en egen variant för att såsen skulle räcka. Urgod, den också.

Halstrad tonfisk, 5 pers

  • 1 kg tonfisk, gulfenad (det går åt ca 200 gr per person)

Stek på hög värme i cirka 2 minuter per sida. Tonfisken SKA vara rå/rosa i mitten. Jag använde mig av en räfflad stekpanna som inte behöver fett för att fisken ska släppa - annars hade 1 msk smör till stekningen varit att rekommendera.

Ugnsbakad klyftpotatis

  • 2 kg rå potatis, tvättas och klyvs i 4 delar per potatis.
  • 1 dl rapsolja
  • flingsalt efter smak

Fördela potatisklyftorna jämnt på en ugnsplåt och ringla över oljan. Ställ in i den 200 grader C. varma ugnen i cirka 1,5 timme. Öppna och vänd runt bland potatisarna mellan varven. Salta då de är precis klara.

Lime- och basilikacréme

  • 3 dl créme fraiche
  • 2 dl majonnais (hemgjortrecept finns i denna blogg)
  • 1 kruka basilika, klipp av bladen
  • 1 lime, både saften och det rivna skalet.
  • salt efter smak

Kör samman alla ingredienser i en mixer, tills allt har finfördelats och blandats väl. Klart. OCH VÄLDIGT GOTT!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar