fredag 9 april 2010

Vinprovning med tre vita och ett rödvin

Påskhelgen inleddes hemma hos min bror och hans flickvän, dit vi var bjudna på påskmiddag. De hade även planerat en vinprovning. En svår sådan, visade det sig.
Jag kan förstå om man tycker att det där med vinprovningar är lite tramsigt. Varför inte bara njuta av det goda?
Visst, visst. Men någonstans tror jag att man påverkas av vetskapen om vilket vin som serveras. Oj, oj! Bordeaux! Det måste vara bra! En vinprovning känns så ärlig, på något sätt. Det är vad som finns i glasen som bedöms, inte vad som står på etiketten.
Men om man utsätter sig för en vinprovning tar man ju risken att känna sig totalt okunnig.
Ingen fara, kanske. Men om man, som jag, lägger ner ett antal timmar per vecka på att läsa vintidningar och vinböcker, så vill man ju inte att det ska vara bortkastat.
Tänk er själva. En annons på Blocket: 40 vinböcker säljes. Har lästs i onödan....
Svar till bitter 43-åring.
Likväl är en provning som den som min bror och hans flickvän bjöd på nödvändig. För när man kan pricka in shiraz från Australien och sauvignon blanc från Nya Zeeland kan man få för sig att jobbet som vinjournalist väntar runt hörnet. Men lämnar vi druvornas motorväg (cabernet sauvignon, pinot noir, syrah/shiraz, riesling, chardonnay, sauvignon blanc och kanske några till) och svänger av på de mindre vägarna, kör man lätt vilse....

Vilka viner bjöds det nu på?
Jo, följande:

- McGuigan Black Label Pinot Grigio 2009 (nr 6446), 76 kr
Inget vi kommer att köpa, men det kan bero på att vi är ovana vid den diskreta stilen.

- La Gascogne par Alain Brumont Gros Manseng - Sauvignon Blanc 2008 (nr 2882), 79 kr
Sauvignon blanc gick att känna igen (puuh!) och vi köper gärna vinet själva.

- Pinot Gris Réserve Bestheim 2008 (nr 2899), 89 kr
Lena köper gärna detta vin, själv är jag mer tveksam. Alsace är nog inte ett av mina favoritområden när det gäller vin (självklart finns det undantag).

Kvällens röda vin:
- Tapiz Reserva Malbec 2007 (nr 6591), 105 kr
Detta vin köper jag gärna, Lena däremot tveksam. Just den här lite robusta rödvinsstilen är jag väldigt svag för.

1 kommentar: