torsdag 29 april 2010

Champagnefrukost och champagnegalopp på Sista April/Valborg

"Vintern rasar...." är ett musikstycke som rullar på oavbrutet i mitt huvud, då jag tänker på Sista april. De bästa, mest rosaskimrande, minnen jag har från dagen rör annars varken valborgsmässoeldar eller firandet av kungen. Nej minnerna tenderar att gå bakåt till nationslivet...i Uppsala. Det var en hektisk dag, men också VÄLDIGT rolig.
Sista April anno 1990
09.00
Champagnefrukost, bestående av risgrynsgröt och något billigt medhavd mousserande vin hemma hos någon student med eget boende.
10.00
Forsränningen i Fyrisån. Jag kan inte påstå att det var själva flottarna, eller över huvudtaget vad som hände i ån, som var huvudattraktionen - istället var det alla andra studenter som flanerade omkring runt i folkvimlet. Nationslivet VAR en väldigt social era.
12.00
Silllunch i någon obskyr studentkorridor, företrädesvis i någon av stadens centralare delar.
15.00
Universitetsrektorn höll ett tal på Carolinas Redivivas balkong (jag hörde aldrig vad han sade, men man behöver måhända inte vara forskare inom hjärnfysik för att ana huvudingredienserna i innehållet) följt av att alla som står i carolinabacken tar på sig studentmössan, skrålar "Sjung om studenters..", samtidigt som det bär av till någon nation där skumpa serverades. Champagnegalopp - i mitt fall bar vägen allt som oftast till Värmlands nations trädgård, någon gång till Norrlands för att testa att dansa till deras band som spelade utanför.
17 dk (dubbelkvart)
Gasque på Värmlands nation. Hann knappt hem, så var det dags att vara på plats igen. Som jag minns det, avbröts sittningen efter huvudrätten strax efter 20.30 för en snabb promenad för att lyssna till kören Allmänna Sången runt 21. Sedan tillbaka...till klockan 04....
Idag är jag imponerad över att ha orkat med ett sådant intensivt pass.
Sista April anno 2010
05.00
Risgrynsgröt....

Champagnen så tidigt på morgonen är inte att tänka på - jag skulle somna innan lunch. Dessutom ska Anders besikta bilen runt klockan 13, ska jag då sitta själv och hälla i mig champagne? Njae, det låter inget vidare.

Risgrynsgröt

  • 5 dl risgrynsgröt
  • 5 dl vatten
  • 2 l mjölk
  • 25 g smör
  • 1 tsk salt
  • 2 kanelstänger

Koka upp grötriset i vatten i 5 minuter. Tillsätt mjölken, saltet, smöret och kanelstängerna och koka upp under omrörning. Låt halvputtra under svag värme under lock i cirka 40-50 minuter.

Hur resten av dagen gestaltar sig får vi väl se, men sillbord, med hemmagjorda sillrecept och någon trerätters till kvällen har vi tänkt oss, med Studentkörer som sjunger på CD-tallriken i bakgrunden. Kanske en liten egen Majbrasa, vem vet - kasen vi hade på tomten har vi dessvärre redan hunnit bränna upp. Och en liten vinprovning på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar