torsdag 11 mars 2010

Croissanter

Mitt första sommarjobb var som "packerska" på min fasters och farbrors bageri, i Uppsala. Tre somrar var jag där. Är det något jag faktiskt har svårt att äta sedan dess, så är det wienerbröd. Minnet av allt fett som ångade ut ur ugnarna (så minns jag åtminstone det) då brödet skulle ut ur värmen, för att packas ner i backar till kunder, har fått mig att nästan känna äckel vid blotta åsynen av ett wienerbröd sedan dess.

Men ibland tar nyfikenheten överhanden. I detta fall skulle jag vilja testa att göra croissanter.Croissanterna uppfanns egentligen i Budapest, Ungern. Namnet ska betyda månskära och det var för att fira en misslyckat turkisk invasion (tack vare morgontidiga ungerska bagare som reagerade på märkliga rörelser i omgivningen och därför slog larm) som bagarna bakade brödet med det turkiska emblemet månskäran.

Budapest var vid tidpunkten införlivat i Habsburgarnas Österrikiska-Ungerska rike och wienarna tog det ungerska brödet till sitt hjärta. Åren gick och den österrikiska prinsessan Marie-Antoinette gifte sig med den franske kungen. Och resten är historia...

Deg
  • ca 8 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk salt
  • 2 msk socker
  • 50 g jäst
  • 300 g smör 1 ägg
  • 2 1/2 dl kall mjölk

Blanda samman övriga ingredienser utom smöret med elvispens degkrokar. Lägg degen på ett bord och kavla ut. Klicka ut ytterligare 100 gram av smöret på mittersta tredjedelen av degen.

Vik ihop degen i tre delar. Kavla ut igen. Klicka ut ytterligare 100 gram av smöret på den mittersta tredjedelen.

Vik ihop degen i tre delar. Kavla ut igen. Klicka ut resterande 100 gram smör på den mittersta tredjedelen, vik ihop degen i tre delar och kavla ut tills degen är ca 3 mm tjock.

Skär degen i trianglar rulla dem med den smalaste biten ytterst och gör en böj på mitten. Så här långt kan man förbereda flera dagar före, om man vill. Jag frös in dem och tog ut dem och lät dem tina på en plåt innan det var dags att grädda dem på 225 grader Celsius i ca 10 minuter.

Det är viktigt att alla ingredienser är kylskåpskalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar