söndag 7 februari 2010

Saffransravioli på pilgrimsmusslor serverade med puréer på rostade paprikor

Det ursprungliga receptet hittade jag på systembolagets hemsida för länge sedan, då jag var på jakt efter en maträtt som passade ett speciellt vin. Vilket vin det rörde sig om, har fallit i glömska, men det var sannolikt något vitt, torrt, franskt, med litet fatkaraktär...

Själva pastadegen gick jag totalt bet på, det blev bara en stenhård ohanterlig klump, jag tror att receptangivelserna var för oprecisa för en fullständig pastaamatör. Jag har därför modulerat receptet en smula.Ravioli på pilgrimsmusslor, 4 personer

Hemlagad äggpasta

  • 2 medelstora ägg
  • 2 msk vatten
  • 1 pkt (0,5 g) saffran
  • 2 msk olja
  • 2 krm salt
  • 2 dl durumvetemjöl
  • 2 dl vanligt vetemjöl

Fyllning

  • 12 pilgrimsmusslor
  • 5 schalottenlökar
  • 1 msk torkad persilja

Tillbehör

  • 3 röda paprikor
  • 3 gula paprikor
  • 3 gröna paprikor
  • 2 citroner

Pastadegen

Blanda mjöl, ägg, saffran, vatten och olja att degen blir möjlig att arbeta. Den ska vara ganska hård. Knåda och kavla den mycket tunt. Skär ut 8 plattor, 10x15 cm stora.

Fyllningen

Dela pilgrimsmusslor i fyra delar och halstra dem med schalottenlök, salt och peppar samt persiljan. Fördela fyllningen på fyra av pastaplattorna, lägg på de övriga fyra och kläm ihop kanterna med en gaffel. Koka i saltat vatten i 3-4 min.

Puréerna på de rostade paprikorna

Dela och rosta paprikorna i ugnen i 250 grader Celsius i 10-15 min, så att de går att skala. Kör paprikaköttet, det röda, gula och gröna var för sig, i mixer. Smaksätt med citronsaft, salt och peppar.

Lägg upp raviolin på varma tallrikar och garnera med paprikapuréerna.

2 kommentarer:

  1. Jaha! Så sitter jag här med snålvattnet rinnande igen vid din blogg!!!!

    hehehe!

    Så OTROLIGT gott det ser ut!

    Ha en finfin vecka!
    Nu hoppas vi på lite sol eller hur?

    Kram

    Flisan

    SvaraRadera
  2. Det är ju rena lyxmenyn bär man hälsar på er...:) hoppas ni haft en bra start på veckan, kramen

    SvaraRadera