tisdag 9 februari 2010

Romantikerns drömfrukost: Plättar, risgrynsgröt och smoothie

En av alla de 13598 främsta orsakerna till att jag älskar min make är att han ÄR en romantiker av stora mått.

Just dagens datum är MIN dag, år ut och år in...Av just det skälet ställde sig maken i köket klockan fem på morgonen och stekte plättar, samtidigt som han värmde upp 2 "limpor" risgrynsgröt (det finns gränser för vad man hinner en vanlig arbetsdag, även om man är en romatikergigant), gjorde smoothie och jag vet inte allt. När så de trenne övriga familjemedlemmarna stämmer upp i skönsång (nja, Sigrids medverkan kan måhända snarast beskrivas som stum förvåning) för MIN skull, blev jag alldeles salig...
Plättar
  • 6 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 1,2 liter standardmjölk
  • 6 ägg
  • smör till stekning

Vispa samman alla ingredienser till en jämn smet. Låt smeten stå och svälla i en kvart. Stek plättarna gyllenbruna på båda sidor. Servera med hallon.

Smoothie

  • 3 bananer
  • 1,5 liter vaniljyoghurt
  • 2 dl koncentrerad apelsinjuice
  • 225 g frusna blåbär

Kör allt i en mixer tills det får en jämn konsistens.

2 kommentarer:

  1. Vilken man du har..honom får du vårda ömt..kram

    SvaraRadera
  2. Nämen, grattis Lena! Vilken härlig start på dagen!
    Ses snart
    Kram från Pernilla m familj

    SvaraRadera