fredag 8 januari 2010

Inspirationsbilder med dukade bord och virkade tårtor och bakelser

Idag beslutade vi oss för att trots kylan och ta oss in till Nordiska museet. Faktiskt ett av mina favoritmuseum - jag älskar själva upplägget - det känns som att man kliver in i människors liv för flera sekler sedan. Bland annat in på deras middagsbjudningar....
Vid något tidigare besök lärde jag mig VARFÖR gamla vitvinsglas är gröna till färgen: för att dölja den grumlighet som fanns i vinerna på den tiden. Nog skulle det vara trevligt att kasta loss en liten bjudning som ovan? Åtminstone i drömmarna. Menyerna låg handskrivna vid varje tallrik, varannan servett är bruten som solfjädrar, varannan som två torn... Magnifikt!
Även frukosten i Karl-Johanstil var värd en bild....
...liksom 1700-talets nubbebord....
...och 1600-talets efterrättsbord med guldöverdragna tårtor...

En ny del för oss var en avdelning med virkade tårtor och bakelser.
Högst upp på den gröna tårtan var två svanar virkade. På varje etapp återfanns virkade blommor.
En vit virkad "gräddtårta" med virkade jordgubbar och svanar får saliven att rinna till...
...liksom dammsugarna och chokladbollarna....mmmmmmmm...

2 kommentarer:

  1. På den, bara! (kylan, alltså)

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara dukningar, det där vore något för mig att besöka, ha en skön lördagskväll

    SvaraRadera