onsdag 30 december 2009

Nedräkning inför nyårsafton: servettbrytning och delmoment 1 till nyårsmenyn

För att hinna med vår tiorättersmeny imorgon, har jag gjort klart en hel del idag:

Samosas (inbakad chèvre med mynta)

Gräslökspannacotta med löjrom

Grillspett på jätteräkor och kammusslor med musselpaj

Laxfylld Cannelloni med vitvinssås

och servettbrytning

Samosas (20 st)

  • 5 blad filodeg som tinas
  • flytande margarin till pensling
  • 200 g chèvreost
  • 1 dl crème fraiche
  • 1 dl mynta

Mixa samman osten med myntan och crème fraichen. Rulla in en klick på en del av ett ark om ca 10x15 cm. Rulla ihop och vik in ändarna underst. Gör likadant tills smet och filodegsblad tagit slut. Pensla toppen med smör. Grilla i 200 grader Celsius i 8-10 minuter.Gräslökspannacotta med löjrom

  • 3 gelantinblad som först blötlägges i kallt vatten i ca 10 min
  • 2 dl mjölk
  • 3 dl crème fraiche
  • 1/2 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 1 dl hackad gräslök (fryst går mkt bra)
  • stenbitsrom (garneras med innan servering)

Koka upp mjölken och tag från spisen. Rör ner gelantinet. Då gelantinet löst sig blandas övriga ingredienser (utom stenbitsrommen) i. Häll i smeten i små portionsformar. Låt stelna i kylen i minst 3 timmar. Garnera med löjrom och servera.Denna musselpaj ska serveras till skaldjursgrillspett i morgon. Jag gör klart allt utom gräddningen i ugnen på slutet. Den blir godare ocm den är litet ljummen. Visst kan man värma på efteråt, men det kan bli en smula torrt då.

Musselpaj (6 pers)

  • 3 ark filodeg
  • 65 g färsk babyspenat
  • 3 pressade vitlökskryddor
  • 1 stor hackad rödlök
  • 1 burk musslor, 250 g
  • salt efter smak
  • smör att steka i
  • 1 ägg
  • 1 dl grädde

Filodegen får tina och penslas med smör och viks till kvadrater för att passa i de smörade portionsformar de skall tillagas och serveras i. Filodegen kan gärna synas litet över kanterna. Fräs lökarna med smör i en panna. Rör ner den sköljda spenaten. Häll spadet av musslorna och litet salt. Låt fräsa 1-2 minuter under omrörning. Fördela blandningen i formarna. Vispa upp ägget med grädde och litet salt och peppar. Häll äggblandningen i formarna. Hit förberedde jag!

Grädda i mitten av ugnen i 200 grader Celsius i cirka 20 minuter. Servera till Skaldjursspett (Recept kommer, antingen imorgon eller i övermorgon).Då jag ser resultatet av vinsåsens härjningar över Cannellonin, ångrar jag att jag inte tog en bild före detta - då såg det verkligen inbjudande ut. Men vinsåsen inverkar onekligen positivt på smaken.
Laxfylld cannelloni

  • 500 g laxfilé
  • 2,5 dl kesella
  • 2,5 dl crème fraiche
  • 2 ägg
  • 1 dl hackad dill
  • salt och peppar efter smak
  • 1 paket färska lasagneplattor

Vitvinssås

  • 3 dl matlagningsgrädde
  • 3 dl vitt vin
  • 3 dl mjölk
  • 3 msk mjöl
  • 2 dl riven parmesanost
  • salt och peppar efter smak.

Kör laxen med övriga ingredienser i mixern. Lägg upp en avlång sträng av smeten på en lasagneplatta och rulla samman. Lägg i en smord form. Gör likadant med resterande smet och lasagneplattor. Vitvinssåsen: Vispa samman mjölk, grädde, vin och mjöl i kastrull och låt koka upp. Låt koka i 3 minuter under omrörning. Blanda ner parmesanosten. Hit förberedde jag!

Gratinera i 200 grader Celsius i cirka 40 minuter. Servera med en ärt- och tomatsallad och litet citron. Den här sevettbrytningen tycker jag känns väldigt elegant. Jag har prytt dem med en vit fjäder i mitten - men det är ju inget måste. Servettbrytning Rosen


  • Öppna servetten helt och vik upp den 1/3 och ned den 1/3 - dvs vik den i tre delar.
  • Vik in långsidorna mot mitten.
  • Vik de övre hörnen mot mitten.
  • Lägg servetten upp och ned.
  • Trä in enda hörnet i det andra.
  • Vänd på den och Du ser framsidan.

2 kommentarer:

  1. Här sitter jag och bloggar medan mannen fixar kvällsvarden..känner mig som Pavlos hundar när jag nu läser menyn..vid det bordet skulle man verkligen sitta med..ha en fin kväll, kram och om vi inte hörs mera innan avslutet...Ett Gott Nytt önskar jag er, en ny härlig bekantskap har jag fått gm era hälsningar och ser fram emot nästa blogggår!

    SvaraRadera
  2. Full koll som vanligt, ser jag...:-) Ha en riktigt trevlig kväll och Gott Nytt År!

    SvaraRadera