torsdag 31 december 2009

Nedräkning inför nyårsafton: partyhattar

Hmmmm....Nyårsafton och vi har glömt att köpa hem nyårshattar. Vad göra?

Jag klippte ut två cirklar i assiettallriksstorlek per hatt. Jag valde ljusgrått och silver, men det är ju självfallet en smaksak. Som en glad tofs på toppen vek jag en ca 6x20 cm lång remsan. Remsan vek jag på mitten så att det blev en dubbel 3x20 cm remsa. På sidan med vikningen klippte jag in flikar med ca 5 mm breda. Längs med den andra långsidan fäster jag en tejpremsa, hälften på långsidan - och hälften (ute i det fria). Jag bryter samman en grillpinne i 5 delar som jag klistrar samman med tejp. Runt dessa, med början längst ut på ena kanten virar jag sedan runt remsan, med tejpen om grillpinnen.

Vissa delar bättrades på under arbetets gång - triangelfliken som Ni ser inklippt i cirkeln ovan t.ex. gjorde underverk på resultatet. Vik in 1/8 av ena cirkeln (den grå i mitt fall) och limma ihop med tofsen. Limma på den andra cirkeln (med innerhörnet av fliken mot tofsen) - så att den utgör andra sidan av hatten. Inte helt lätt att beskriva, men jag hoppas att bilderna hjälper till.

Då limmet har torkat tänkte jag häfta fast två stycken 20 cm band på vardera sidan av hatten, så att hatten kan sitta fast på huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar