måndag 9 november 2009

Förlovningsmiddag anno 2009; del 1

Tänk, det har gått fem år sedan jag och min fru förlovade oss. För fem och ett halvt år sedan träffades vi och det har varit fem och ett halvt händelserika och underbara år! Tack, min fru, för att du sa "Ja" när jag knäböjde på Gondolen den där mörka novemberkvällen för, ja nu vet ni för hur längesedan!


Med lite hjälp är det inga problem att "sno ihop" en fin förlovningsmiddag!



Vinskåpet är husets nav! Härifrån styrs värme, el, TV, tvättmaskin.........
Ja, jag kanske överdriver något, men att vinskåpet är av central betydelse går inte att förneka.

Smörgåstårta
En jättegod smörgåstårta som jag gärna återvänder till och gör någon gång per halvår.
Mellan landgångsbröden har jag skivade ägg, rökt lax och en kaviarkräm innehållande: creme fraiche (4 dl), kaviar (4 msk), majonnäs (2 msk), dill och gräslök.
På toppen och sidorna hittar vi en broccolikräm innehållande: 2 kokade broccolibuketter, philadelphiaost (400 g), riven pepparrot (4 msk), creme fraiche (4 dl), salt och lite vitpeppar.
Allt kört i en matberedare. Man kan med fördel överlåta hastighetsreglering av matberedaren åt familjens treåring.
Ovanpå allt detta har vi räkor, rom, dill och gräslök.
Salladen runt själva smörgåstårtan har som funktion att dölja sådant som runnit ut.


Som dryck till fick det bli champagne! Valet föll på André Clouet Grande Réserve (7686).
Smaken kan i ord beskrivas med rostat bröd, choklad, vinteräpplen och grapefrukt, enligt Systembolaget. Vi höll med om det mesta, men chokladen gick vi bet på.
Champagnen är mycket prisvärd och är gjord på endast en av de tre tillåtna champagnedruvorna, nämligen pinot noir.















Ser ni hur jag försökt illustrera champagnens smak på två av bilderna ovan? Det går ju bra när smaker som äpple, grape, rostat bröd och choklad dyker upp. Den verkliga utmaningen uppstår den dag vi dricker ett vin med beskrivingen "Smak av löddrig häst och svettig hästsadel...."

2 kommentarer: