fredag 13 november 2009

Edlas köttsoppa med klimp


Jag har aldrig fattat varför den inte kallas grönsakssoppa, eftersom jag aldrig sett något kött i den. En inte alldeles osannolik gissning, är väl att tidigare generationers långkok av köttben, har ersatts av dagens intensiva buljongtärningsanvändande.

Receptet är från min mamma Edla, som gjorde denna soppa under kyliga vinterkvällar då jag var barn. Den ger mig fortfarande en mysighetskänsla. Dessutom är den god.

En sak jag själv undrar över är om klimp i soppa görs i hela Sverige, eller om det är regionsbetonat? Själva köttsoppan kan varieras i det oändliga, beroende på vilka grönsaker man har hemma, men just rotsellerin, morötterna och purjolöken gör en hel del åt smaken. Tycker jag.


Köttsoppa
  • 3 liter buljong
  • 1 kg skalade och slantade morötter
  • 1 stor purjolök sköljd, och delad i motsvarande storlek som moröttsbitarna.
  • 1/2 stor rotselleri, skalad och tärnad
  • 1 kålrot skalad och tärnad.
  • 2-3 lagerblad

Klimp

  • 4 st ägg,
  • 5 dl mjölk,
  • ca 1 liter vetemjöl,
  • 2 tsk salt
    Koka upp buljongen och lägg i grönsakerna. Blanda samman klimpingredienserna. Konsistensen på klimpsmeten ska vara ganska kompakt. Med hjälp av två skedar formar Du "klimparna". Du doppar skedarna i den kokande buljongen varje gång Du släpper ner en ny klimp i buljongen, annars släpper inte smeten från skedarna.
    Låt allt koka i ca 1 timma, eller tills klimparna börjar flyta upp i soppan.
Kan med fördel ätas med smörbredda hårdbröd. Och mjölk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar