tisdag 27 oktober 2009

Pyssel inför Halloween

Egentligen är jag inte någon traditionell Halloweenfirare av stora mått, men varför hymla; det är roligt att pyssla och kanske än mer än vanligt i gråa oktober. Jag ville göra några siluetter av katter som reser ragg att ha i fönster. Stommen till siluetten hittade jag på "country living" där de använde den för att dekorera en tårta. Där reste katterna visserligen inte ragg, men det klippte jag till själv då jag väl tagit fram grundmodellen. Jag gjorde flera stycken i olika storlekar, några i svart hårdpapp och några i svart silkespapper.

Fladdermöss har jag klippt i många olika valörer.




Några har jag hängt upp i taket, andra har jag fäst på fläkten.








Spöken och fladdermöss på ett silverträd.
Jag tog en gren från ett äppelträd och sprayade den med silverfärg (finns på vanliga byggaffärer - det jag köpte var dessutom rostsäker, även om varför det är en fördel i sammanhanget är något oklart). Rita ut spöken och fladdermöss. Klipp ut dessa och träd en tråd att hänga dem i.














Halloweengodis i söta strutar. Jag använde vanligt foliepapper för dem nedre delen av strutarna och svart silkespapper för det övre av strutarna. Strutarna dekorerade jag med små utklippta fladdermöss i svart hårdpapp.
Foliet klippte jag ut som en fjärdedel av en cirkel med en radie på ca 10 cm. Det svart silkespapperet är som motsvarande cirkel men med en radie på ca 20 cm. De 8 "innersta centimetrarna" behöver inte vara med. Klistra fast den svarta biten på foliet på baksidan. Rulla ihop struten och klistra ihop. Fyll med godis och knyt samman toppen med ett band.
Smällkarameller kan absolut användas även vid andra tillfällen än just i julgranen!
Jag tänkte göra mindre och använda i dukningen på bordet (för 8 personer i mitt fall). Och lägga en chokladpralin i vardera att ta till kaffet.
Köpte in silkespapper i orange och svart.
Dela en hushållsrulle i 8 delar.
Varje silkespapper delas i 4 delar. Till varje smällkaramell behövs en del orange och en del svart silkespapper. Vik silkespapperet på mitten och vik yttre halvan som ett dragspel. Klipp smala remsor diagonalt mot vikningen.

Tejpa samman en orange och ett svart silkespapper på baksidorna med fransarna utåt.
Rulla silkespapperet runt en av hushållsrullarna.

Tejpa fast kanten.







2 kommentarer:

  1. Mållös, vilken kreativitet! Och sötare pumpa och vampyr har jag aldrig sett!

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för rar kommentar!
    Vilka läskiga små sötnosar du visar!!!!

    Önsakr dig en härlig Halloween.

    Kram

    Flisan

    P.s. underbart kakel du har i köket!

    SvaraRadera